Kolhydrater – hjärnans bränsle

Kolhydrater är samlingsnamnet för livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller sockerarter. Enligt Livsmedelsverket är kolhydrater människans viktigaste energikälla då kolhydrater som bildas till glukos används som energi till cellerna och till hjärnan.

Kolhydrater

Vad är kolhydrater?

Kolhydrater är ett samlingsnamn för de livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller olika sockerarter.

Det finns kolhydrater i många livsmedel, men du får i dig mest kolhydrater från potatis, bröd, pasta, mjöl, gryn, frukt, baljväxter och grönsaker.

Därför behöver du äta kolhydrater

I kroppen bryts kolhydrater ned till glukos. Glukos behövs i sin tur som energi till cellerna och till hjärnan.

Så mycket kolhydrater ska du äta om dagen

Enligt Livsmedelsverket bör 50-60 procent av allt du äter komma från kolhydrater. Om du äter 2000 kalorier om dagen ska du äta ungefär 300 gram kolhydrater.

Det är däremot viktigt att välja RÄTT kolhydrater. Max 50 gram av dessa 300 gram kolhydrater bör komma från tillsatt socker.

Råden om lågkolhydratskost

Det finns många som rekommenderas bantningsmetoder med lite kolhydrater för att gå ner snabbt i vikt. Därför är det lätt att tro att man blir tjock av kolhydrater.

Enligt Livsmedelsverket så spelar det inte så stor roll vilken kost du äter så länge du gör av med mer energi än vad du får i sig.

Däremot visar också studier att en lagom mängd kolhydrater och fibrer (inte för lite och inte för mycket) bidrar till viktnedgång och att hålla vikten på sikt.

Snabba och långsamma kolhydrater

Kolhydrater tas upp olika snabbt i kroppen. Detta beror på hur de är uppbyggda, om de är tillagade eller inte och vilken form man äter de i (exempelvis om är det hela korn eller mjöl).

Långsamma kolhydrater

Långsamma kolhydraterna är de bästa kolhydraterna. De håller ditt blodsocker på en jämn nivå och gör att du är mätt längre. Det minskar också risken för hungerattacker och sug efter sötsaker.

Exempel på långsamma kolhydrater är bröd som innehåller hela korn och frön, quinoa, fullkornsbulgur, fullkornsris, råris och fullkornspasta.

Läs mer om de långsamma kolhydraterna.

Snabba kolhydrater

Livsmedel som påverkar blodsockret mycket snabbt är sådana som innehåller mycket socker som exempelvis läsk, saft, godis, bakverk, vitt bröd, potatismos, pommes frites, snabbmakaroner och couscous.

Snabba kolhydrater kommer ut i blodet snabbt, men tar också slut snabbt. Detta leder till att du efter en kort tid måste fylla på med nya kolhydrater. Snabba kolhydrater ger dig alltså sötsug.

Läs mer om de snabba kolhydraterna.

Andra läste också: